Nyheder

30.11.2013

Discount-cd

Også Carsten Dahl i Tiger-butikkerne.

Seneste udgivelse fra Carsten Dahl, Papillon, er produceret for discount-kæden Tigerbutikkerne, der sælger den for 30 kroner. Carsten Dahls ”sommerfugle”-udgivelser plejer ellers at udkomme på pladeselskabet Storyville. De – og formodentlig heller ikke resten af udgivelses-branchen – er næppe glade for dumping-priser. ”Vi er orienteret om det, men vi kan jo ikke binde kunstnerne,” udtaler Mona Granager fra Storyville til Jazz Special.

Ifølge Gramex nyhedsbrev har Tiger Music solgt 190.000 cd’er i deres butikker siden 2006. Anne Busacker, Event og Online Manager hos Tiger Music tror stadig på cd’en som vare og udtaler:

—Lige nu er der 263 butikker rundt om i hele verden, men vi vokser med to-tre butikker hver uge, så der er fart på.

—Vi vil gerne give folk en super fed musikoplevelse, som giver kuldegysninger, og hvor de tænker: ”Wauv! Tænk, at jeg kunne finde det i en Tiger butik, hvor er den fed den her cd – og så  koster den kun 30 kroner.”

—Benjamin Koppel har med sine 10-11 cd’er solgt over 50.000, Klezmofobia har vi solgt 47.000 på og Safaris to børneplader har også solgt rigtig godt: 23.000 eksemplarer.

—Vi er først og fremmest distributionsselskab, men vi bliver mere og mere pladeselskab i og med, at vi involverer os mere og mere i vores kunstnere; vi laver koncerter, er med til at lave videoer, og vi laver i det hele taget alt promotion arbejdet. Men én ting, gør vi ikke: vi blander os ikke i den kunstneriske udøvelse af musikken. Når de kommer med en master – så kommer de med det færdige produkt. Der er selvfølgelig en kvalitetskontrol på, og vi kan sige, at det her er ikke lige os, eller det her ønsker vi ikke at udgive, men ellers har de frie tøjler, forklarer Anne Busacker.

—Vi har en 50/50 deal. Det vil sige, at kunstneren får 50 procent, og vi får de resterende 50 procent – efter omkostningerne er dækket, forklarer Anne Busacker og fortsætter:

—Vi ejer ikke kunstnerens musik. Vi laver ikke eksklusive kontrakter. Hvis de vil udgive på iTunes eller andre steder med en anden distributør, så værsgo; det er fint. Det spreder bare budskabet. Vi har rettighederne til i to år at udgive og sælge musikken på vores platform, så vi kan give vores gæster de oplevelser, som vi gerne vil give. Og derudover skal kunstnerne tage med til koncerter og på promotionture – dér er de gratis med.

—Nu vil vi gerne have to nye udgivelser om måneden i det første år … Nu snakker vi 15 eller 19 koncerter om året – vi skal op på noget volumen. Vi sælger en koncertbillet for 20 kroner, og så kommer du ind og hører noget kvalitetsmusik på Vega eller i Det Kongelige Teater.